Paměť je vzácný dar, který nám byl dán do vínku. Pomáhá nám v tom, abychom „dvakrát nezakopli o tentýž kámen“ – jak je lidově definována paměť, která je v samém jádru jevu zvaného „učení“. Pomáhá nám čerpat ze zkušeností nejen vlastních, ale i druhých lidí. Umožňuje nám budovat na tom, k čemu jsme vlastním studiem již došlo i v tom, k čemu došlo v celé své historii samo lidstvo. Není proto divu, že se jí věnuje velká pozornost – u nás i ve světě. V knize se např. dozvíme, že se o cvičení paměti hovoří na 173 tisících 169 česky psaných internetových stránkách a více nežli 286 milionech anglicky psaných webových stránkách. Není proto divu, že se nám dostává do rukou kniha, který je na jedné straně přehledem toho nejdůležitějšího, co se v této oblasti děje, a zároveň úvodem do soustavného cvičení paměti a kognitivních funkcí. Vychází v knižnici nazvané „Psychologie pro každého“ a to něco napovídá o její srozumitelnosti a o jejím zaměření na praxi.
Kniha o rozsahu 205 stran má tři části. V první části je podán přehled toho, co se v oblasti trénování paměti a kognitivních funkcí dělá – jak ve světě, tak i u nás, v České republice. Ve druhé části je podán přehled výzkumu efektivity paměti a kognitivních funkcí. Ve třetí části jsou ve formě příloh uvedeny jednak metody jimiž se zjišťují různé funkce (i selhání) paměti, jednak mnemotechniky a zásady, cíle a specifika trénování paměti v naší republice.
První část je pohledem na to, jak vypadá praxe trénování paměti – co a jak cvičit, jak je cvičení paměti organizováno, které knihy a pomůcky jsou k tomuto účelu v současné době u nás k dispozici . Předchází mu však kapitola o zásadní podmínce cvičení – o motivaci cvičení paměti a kognitivních funkcí a obsáhlejší kapitola o psychologie paměti – o paměti Sensorické paměti, o paměti krátkodobé a dlouhodobé.
Ve druhé části knihy je podán přehled experimentálních studií, které byly zaměřeny na zjišťování účinnosti různých druhů cvičení paměti. Jsou zde dobré zprávy o výkonových přírůstcích po trénování paměti, problematika dlouhodobých dopadů tréninku paměti a příklady netradičního přístupu k tréninku paměti. Uveden je posilující model tréninku paměti a jsou zde i odpovědi na kritické připomínky, které se týkají tréninku paměti.
V třetí části se setkáváme se čtyřmi metodami sebeposuzovacích škál – s dotazníkem kognitivních selhání, s dotazníkem funkční paměti, s dotazníkem metapaměti pro dospělé a se Schwarzovou škálou. Jsou zde i obsáhlejší informace o tom, jak funguje česká společnost pro trénování paměti a mozkový jogging (včetně rozhovoru s ing. Danou Steinovou, předsedkyní a „duší“ této společnosti, která již více jak 10 let organizuje u nás i v zahraničí kurzy trénování paměti). Je zde uvedena metoda paměťových háčků a přehled mnemotechniky - zapomenutého dědictví antiky.