Jedním z našich základních životních úkolů – a tím i úkolů psychologie - je „poznání proměnných, které jsou nevyhnutelné pro lidské přežití“ Do souboru poznatků tohoto úkolu patří mimo jiné – a snad právě na prvém místě - i moudrost.
„Co je charakteristické pro moudrost?“ ptají se Peterson a Seligman (2004) a odpovídají: „Je to určitý druh inteligence, ale opravdová moudrost se liší od inteligence (např. od toho, co se rozumí inteligenčním kvocientem – IQ). Liší se i od akademických hodností (ing., Dr., docent, profesor, atp.). Moudrost znamená něco vědět (vědomosti), to ano, ale moudrost se nedá redukovat na hromadění knižních znalostí nebo na účast na mnoha přednáškách. Nedá se redukovat ani na znalost získaných fakt. Je pravděpodobné, že moudrost má něco co dělat se životními těžkostmi, z nichž daný člověk vyšel jako ten, kdo je lépe schopen sdílet se o to, čemu se naučil s druhými lidmi“ .V obdobném duchu se dozvídáme, že moudrost má co činit s velkou šíří i hloubkou poznání o podmínkách života, uvažování o těchto věcech a užití toho v běžném životě.
„Moudrost je znalost, která je v samém jádru osobnosti, o kterou se tvrdě bojuje celý život a které se potom používá pro všeobecné dobro.“ (s.39). A dodávají:
„Moudrost je vznešená forma inteligence, na niž se nikdo nezlobí a každý člověk si jí váží.“
Peterson a Seligman (2004)
Obsah
Desatero důvodů proč se zabývat otázkami moudrosti
K čemu potřebujeme moudrost?
2. Koho lidé kolem nás považují za moudrého člověka? A proč?
Implicitní pojetí moudrosti
Charakter, který dělá muže mužem:
Koho lidé kolem nás považují za moudrého člověka?
Pět základních dimenzí modelu moudrosti
3. Kdy je určité jednání možno považovat za moudré?
Explicitní pojetí moudrosti
Tři přístupy k problematice psychologie moudrosti
E.H. Erickson, Jean Piaget, R.J.Sternberg
4.Kulturní odlišnosti v pojetí moudrosti
Pojetí moudrosti na Východě
Implicitní pojetí moudrosti v různých kulturách
Vývojový model moudrosti
Integrativní pojetí moudrosti
Analytické a syntetické složky moudrosti
6. Moudrost jako zdroj životní síly.
Jak se moudrost projevuje v životě
Vertikála pojetí kladných charakteristik člověka
Tvořivost
Zvídavost
Milování učení
Otevřená mysl
Perspektiva
Praktického využití výše uvedených poznatků o moudrosti jako zdrojů síly
Kvalita našich rozhodnutí
10. Vertikála moudrosti
Křesťanské pojetí moudrosti
Jak jednat moudře a dobře?
Kiergegaardova vertikála moudrosti
Jak se tato vertikála projevuje v praxi?
Vertikála jako zdroj nadějných podnětů, cílů a smysluplnosti života
11. Filosofie moudrosti a dobrého života
Sokrates, Platón, Aristoteles
Pojetí dobra
12. Literatura